Bliv klogere på processen fra oprettelse som ansøger og til du får nøglerne til dit nye hjem. Her beskrevet i en trin for trin proces
Det koster kr. 200,- at komme på venteliste, og efter 1 år, betales kr. 125,- i årligt ajourføringsgebyr.
Du opretter dig som ny ansøger ved at indtaste dine personlige oplysninger og når du har betalt, kan du nemt tilføje ønsker til din boligsøgning via Min Side.
Her kan du også se din prioritet, se hvor langt du er i køen på ventelisten.
Dit ansøgernummer er personligt og gælder kun for dig.
Ved en eventuel skilsmisse/fraflytning, er det en fordel at din samlever og dig hver især er oprettet som ansøger.
Du kan fra Min Side udsøge, tilføje/fjerne boliger på din ønskeliste. Der er flere muligheder for at udsøge, du kan vælge område samt antal rum.
Du kan også vælge "flere kriterier," hvor du kan søge efter lejlighedstyper, som lejlighed, ungdomsbolig, altan, rækkehus, elevator, seniorbolig, husdyr, max husleje osv.
Du får mere end du vælger
Når du for eksempel udsøger 2 værelse boliger og tilføjer til din ønskeliste, vil systemet automatisk også tilføje andre 2 værelses boliger i afdelingen.
Dette er et bevidst valg fra os som boligorganisation, og det gør det nemmere for dig, når du tilføjer boliger til din ønskeliste.
Jeg har et husdyr, hvordan søger jeg?
Du kan lave en udsøgning, hvor du vælger husdyrsmuligheder, der udsøger du specifikt efter de gældende regler der er i de forskellige afdelinger.
Hold øje med din mail.
Vi sender som regel boligtilbud ud til 25 aktive boligsøgende ad gangen og du kan se dine boligtilbud på Min Side.
Fristen for besvarelse fremgår af tilbudsbrevet og her finder du også telefonnummer på den nuværende beboer eller vores servicecenter, så du kan lave aftale for besigtigelse af boligen.
Din prioritet fremgår af tilbudsbrevet, den med laveste prioritet har størst chance for at få boligen.
Hvordan svarer jeg ja eller nej tak til en bolig?
Besvar altid via Min Side, hvis du modtager tilbud på mail.
Er du ikke digital og har modtaget tilbud som brev, bedes du aflevere svarblanket i vores postkasse i administrationen på Vesterbrogade 4, 7000 Fredericia.
Hvad sker der hvis jeg ikke svarer på et tilbud?
Hvis du hverken svarer ja eller nej tak til dit tilbud, vil din boligsøgning blive sat i bero, efter 2. tilbud du ikke har svaret på.
Du kan altid selv aktivere din boligsøgning igen på Min Side.
Hvis jeg er den heldige som får boligen
Er du den heldige som får boligen, vil vi ringe til dig en af de nærmeste dage efter svarfristen for boligtilbuddet.
Måske har flere sagt ja tak til den samme bolig, og er du den med den laveste prioritet i køen og har sagt ja - så ringer vi til dig.
Boligrådgiveren ringer efter svarfristens udløb, som står på tilbudsbrevet.
I nogle afdelinger er det muligt at søge indskudslån, såfremt du ønsker at søge dette, oplyses det til boligrådgiveren inden der laves lejekontrakt.
Underskrivelse af lejekontrakten
Når du har fået besked om det er dig, som har fået boligen, sender vi lejekontrakten digitalt.
Er du ikke digital aftales eventuel afhentning af lejekontakten på vores kontor.
Betalingsfrist
Betaling af første måneds husleje og indskud/depositum, skal ske indenfor 8 dage.
Sammen med lejekontrakten, er der nærmere information i forhold til indbetaling.
Du får udleveret nøgler til din nye bolig, den dag du overtager boligen jævnfør dine lejekontrakt. Varmemesteren kontakter dig, så I kan aftale tid og sted for udlevering af nøgler.
Du mødes med din varmemester ved boligen på det aftalte tidspunkt og her laves der et indflytningssyn. Overtagelse af boligen er typisk den 1. eller 15. i en måned.
Falder din indflytningsdag en weekend eller helligdag, får du nøgler på sidste hverdag inden indflytningsdagen.
Har du ikke selv mulighed for at afhente nøgler, er der mulighed for at anden person kan få udleveret nøgler på dine vegne, dog skal der fremvises en fuldmagt fra dig og personen skal fremvise ID.
Indflytningssyn og -rapport
Når du får udleveret nøgler til din bolig, gennemgår varmemesteren din bolig sammen med dig og sikrer sig, at boligen er i god og forsvarlig stand.
Indflytningsrapporten og en nøglekvittering underskrives til indflytningssynet.
Indflytningen foregår digitalt, og du bedes medbringe, mobiltelefon, pc eller tablet.
Boligens stand
Boligen er gjort ren, når du flytter ind, men der er ikke lavet en hovedrengøring.
Boligens tilstand/standard svarer til de fastlagte bestemmelser i vedligeholdelsesreglement, som gælder for boliger i afdelingen.
Aflæsning forbrug
Der er forskel fra afdeling til afdeling, om du, varmemesteren eller forsyningsselskabet aflæser målere, spørg din varmemester hvis du er i tvivl.
Vaskeri
Når du modtager nøgler, fortæller din varmemester om afdelingens fællesfaciliteter, fx hvis der er vaskeri. Du er velkommen til at installere din egen vaskemaskine, tørretumbler eller opvaskemaskine i boligen, dog skal du ansøge om det først. Når du logger ind på Min Side, kan du sende os din ansøgning digitalt, hvis du ikke allerede har modtaget dem sammen med din lejekontrakt.
Du har 14 dage, fra du modtager nøglerne til din nye bolig, til at indberette fejl og mangler i boligen.
Du får tilsendt et link fra varmemesteren, som du kan tilgå via din mobil, tablet mv. og lave din digitale indberetning.
Her kan du skrive hvilket rum fejlen er i og indsætte billede.
Udbedring af fejl (ikke alt udbedres)
Du vil herefter blive kontaktet af varmemesteren, som laver aftale om besigtigelse og udbedring af fejl og mangler i din bolig.
Der kan være fejl og mangler, som ikke udbedres og dette vil være noteret og påført at du ikke hæfter ved fraflytning.
Boligstøtte og indskudslån
Brug for økonomisk hjælp? Så læs mere her
Opsige boligen?
Selvbetjening på Min Side
Bliv ansøger
Start din boligsøgning